Religieus erfgoed: Geloof in de Toekomst

IMG_6209Het Jaar van het Religieus Erfgoed in 2008 had als doel om door middel van publieksgerichte activiteiten de belangstelling voor en de kennis van het religieus erfgoed in Nederland te vergroten. Met dit landelijke themajaar en de vele activiteiten is veel aandacht verkregen ten behoeve van een duurzame toekomst van het religieus erfgoed. Dit kan maar hoeft geen herbestemming te zijn.

Tot de mooie resultaten van het Jaar van het Religieus erfgoed behoort de totstandkoming van een goed leesbaar Strategisch Plan voor het religieus erfgoed en een interactieve database van kerkgebouwen op www.relikwi.nl.
“Religieus erfgoed: Geloof in de Toekomst” verder lezen

Locatiemarketing: Radio Kootwijk als cultuurtempel

radio kootwijk erfgoed cultuurtempel locatiemarketingStaatsbosbeheer wordt volgende maand de nieuwe eigenaar van het zendcomplex Radio Kootwijk en de omliggende terreinen. Het gebouw ook wel aangeduid als ‘de Kathedraal’ is nu nog van het Rijk.

Staatsbosbeheer wil de rust en ruimte rondom het monumentale zendstation zo veel mogelijk behouden en deze deel laten uitmaken van een bezoek aan kunst en cultuur in de gebouwen. „Radio Kootwijk is geen openluchtmuseum dat het verhaal van de radiotelegrafie en -telefonie vertelt. Het wordt een plaats voor zingeving waar mensen elkaar ontmoeten, soms in een exclusieve setting, soms tijdens grootschalige activiteiten maar altijd met rust, ruimte en duisternis als attractie”, aldus het plan ‘Hallo Bandoeng… Hier Radio Kootwijk’. “Locatiemarketing: Radio Kootwijk als cultuurtempel” verder lezen

Tentoonstelling Transformatie

MädelhausTer gelegenheid van het 90-jarig bestaan van het Gelders Genootschap is er een tentoonstelling van fotograaf Thea van den Heuvel op het voormalige militair terrein Kamp Koningsweg Noord in Arnhem. De kunstenaar transformeert met Henk van der Giessen het grote huis van de Blitzmädel tot een spannende expositieruimte verspreid over twee verdiepingen met een tentoonstelling over de transformatie van gebouwen en gebieden, waaronder ook het Enka terrein te Ede. Zaterdag 21 en zondag 22 november 13.00-17.00 uur is het Mädelhaus gratis toegankelijk voor belangstellenden. Een unieke kans dit bijzondere gebouw te bezichtigen. Het adres: Kamp Koningsweg Noord, Koningsweg 23a, 6816 TD Arnhem. “Tentoonstelling Transformatie” verder lezen

Citymarketing: De 100 beste steden om in te wonen

Wenen

Een internationale studie van Mercer human resource consulting onderzoekt de beste steden om in te wonen voor expatriates. Zij hebben hun eigen methode om dat vast te stellen met 39 eigen ‘key quality-of-life issues’ als kwaliteit openbaar vervoer, prijspeil, politieke stabiliteit, schoolfaciliteiten, kwaliteit van woningen, mogelijkheden voor recreatie, milieu, veiligheid etcetera.

Nummer één in de ranking was Zürich in Zwitserland. Nu staat Wenen bovenaan gevolgd door Zürich, Geneve, Vancouver en Auckland. “Citymarketing: De 100 beste steden om in te wonen” verder lezen

Citymarketing:Rotterdam, wereldstad om in te wonen

rotterdam wereldwoonstadRotterdam introduceert een internetportal voor inspiratie over wonen in Rotterdam. Dit is een uitnodiging om verder te bouwen aan een aantrekkelijke woonstad Rotterdam.  De portal draagt de titel:

‘Rotterdam, wereldstad om in te wonen’.

De kernwaarden voor wonen in Rotterdam zijn Stoer, Werelds en Dynamisch. Hieronder volgt een beschrijving van deze kernwaarden:
Wat is stoer?
Wonen in Rotterdam is lef hebben. Hier pak je je kans en ga je voor avontuur. Je knapt bijvoorbeeld een kluswoning op tot je eigen paleis of renoveert een oude havenloods compleet tot loft. Ook de unieke ligging van Rotterdam aan de Maas en de robuustheid van de haven is stoer. Rotterdam is niet alleen stad aan de rivier, maar ook havenstad én waterstad. “Citymarketing:Rotterdam, wereldstad om in te wonen” verder lezen

Locatiemarketing Leidsche Rijn: Speel in op de markt

Leidsche Rijn locatiemarketingStudenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht ( HKU) en Universiteit Utrecht maakten de strategische game Plan-it over de ontwikkeling van Leidsche Rijn Utrecht. De game draagt bij aan profilering van de stad Utrecht als ‘game city’ en is gemaakt in opdracht van Projectbureau Leidsche Rijn.

In deze game gaat het om strategisch bouwen. De speler bouwt een gebied en moet daarbij rekening houden met factoren als geld, wensen van bewoners en ondernemers én archeologische vondsten. De game heeft verschillende levels met een oplopende moeilijkheidsgraad onder de naam van de wijken Het Zand, Parkwijk en Terwijde. Het doel is de vervolmaking van de wijk met Leidsche Rijn Centrum.

“Locatiemarketing Leidsche Rijn: Speel in op de markt” verder lezen

Countrybranding: Country Brand Index 2009

Country brand index 2009 FuturebrandFuturebrand introduceerde in november 2009 de vijfde editie van de Country Brand Index. Hierin wordt aan de hand van een groot aantal variabelen de sterkte van de verschil-lende countrybrands gemeten onder zakelijke en toeristische reizigers.  Opvallend is onder andere het ‘Obama effect ‘op de sterkte van het merk U.S.A. De opkomst van Obama heeft veel effect op de beoordeling van de U.S.A.  Australië werd daarmee van de eerste naar de derde plaats verdreven. Nederland scoort van alle landen het hoogst op ‘political freedom’ en ‘ease of travel’.

“Countrybranding: Country Brand Index 2009” verder lezen

Growing within limits

 

Het rapport Grenzen aan de Groei (Meadows et al, 1972) van de Club van Rome waarschuwde ervoor dat de groei van de bevolking en de economie wel eens zou kunnen stagneren door schaarste aan voedsel en grondstoffen en door milieuverontreiniging. Dat illustreerde zij aan de hand van een aantal scenariostudies, waarbij – voor die tijd uniek – de scenario’s waren doorgerekend met een computer!  
“Growing within limits” verder lezen