Locatiemarketing: Radio Kootwijk als cultuurtempel

radio kootwijk erfgoed cultuurtempel locatiemarketingStaatsbosbeheer wordt volgende maand de nieuwe eigenaar van het zendcomplex Radio Kootwijk en de omliggende terreinen. Het gebouw ook wel aangeduid als ‘de Kathedraal’ is nu nog van het Rijk.

Staatsbosbeheer wil de rust en ruimte rondom het monumentale zendstation zo veel mogelijk behouden en deze deel laten uitmaken van een bezoek aan kunst en cultuur in de gebouwen. „Radio Kootwijk is geen openluchtmuseum dat het verhaal van de radiotelegrafie en -telefonie vertelt. Het wordt een plaats voor zingeving waar mensen elkaar ontmoeten, soms in een exclusieve setting, soms tijdens grootschalige activiteiten maar altijd met rust, ruimte en duisternis als attractie”, aldus het plan ‘Hallo Bandoeng… Hier Radio Kootwijk’.

Staatsbosbeheer wil de komende jaren het markante hoofdgebouw en enkele bijgebouwen, zoals het hotel, restaureren. Andere bijgebouwen zullen worden gesloopt. In het hoofdgebouw zal, wellicht in samenwerking met een „topmuseum”, veelal beeldende kunst te zien zijn. Een zone met bijgebouwen is bedoeld voor „rustige vormen van opleiding, training, educatie en bezinning en trekt naast de beperkte aantallen gebruikers van de gebouwen vooral wandelaars”.

Staatsbosbeheer heeft ‘Hallo Bandoeng… Hier Radio Kootwijk’ ontwikkeld in nauwe samenspraak met de betrokken overheden, de bewoners van Radio Kootwijk, maatschappelijke organisaties en marktpartijen. De Gemeenteraad van Apeldoorn neemt op 26 november 2009 een besluit over het plan.

bron: NRC/Staatsbosbeheer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *