Futurebrand introduceerde in november 2009 de vijfde editie van de Country Brand Index. Hierin wordt aan de hand van een groot aantal variabelen de sterkte van de verschil-lende countrybrands gemeten onder zakelijke en toeristische reizigers. Opvallend is onder andere het ‘Obama effect ‘op de sterkte van het merk U.S.A. De opkomst van Obama heeft veel effect op de beoordeling van de U.S.A. Australië werd daarmee van de eerste naar de derde plaats verdreven. Nederland scoort van alle landen het hoogst op ‘political freedom’ en ‘ease of travel’.
Het sterkte van het merk berust meestal op een stabiele economie, betrouwbare infrastructuur en een goed bestuur. Toch zijn er wisselingen in beoordeling te zien als gevolg van investeringen in grote evenementen (Olympische Spelen in China), nieuw leiderschap (Obama), en ook gerichte promotie met iconen van kunst en cultuur kan vruchten afwerpen (UAE/Dubai met de nieuwe eilanden, maar ook Frankrijk met de mode in Parijs, en de Provence).
Kijk voor meer informatie over het rapport op https://www.futurebrand.com/cbi/download/
en voor een reactie vanuit een toeristische invalshoek, zie http://www.tourism-review.com/article/1916-futurebrand-top-10-country-brands-2009
Toch interessant dat veel europese landen boven Nederland op deze lijst staan. Op welke plaats staat Nederland eigenlijk?
‘political freedom’ en ‘ease of travel’ zijn nou ook niet de meest interessante factoren als het gaat om country branding.
O