Stadspromotie Enschede

Om de ambities op het gebied van stadspromotie te kunnen verwezenlijken is jaarlijks een miljoen euro nodig. Een bedrag dat volledig opgaat aan onderzoekskosten en het opstarten van campagnes die het ‘merk’ Enschede moeten versterken. Precies twee weken na zijn pleidooi voor het ophogen van de basissubsidie van de stichting Enschede Promotie naar 1.225.000 euro was EP-directeur Marcel Wendrich gisteravond weer te gast in het stadhuis. Mocht hij de vorige keer uitleggen hoe het evenementenbeleid van de stad eruit ziet, dit keer stond de citymarketing centraal. Een terrein waarop nog veel werk moet worden verzet. Veelzeggend noemde Wendrich de uitkomsten van een onderzoek naar de positie van Enschede. Op de lijst van grootste gemeenten neemt Enschede een twaalfde plek in. Qua populariteit moet de ‘hoofdstad van Twente’ echter genoegen nemen met slechts een 21e plaats.

Een verschil dat volgens Wendrich veel zegt over het imago van de stad. Hij geeft aan dat de citymarketing van Enschede vooral gericht moet zijn op studenten, hoogopgeleide talenten, kennisintensieve bedrijven en bezoekers. Zij moeten Enschede leren ontdekken als een aantrekkelijke stad, waar veel kennis en talent voorhanden is. Een ambitie die op allerlei manieren gerealiseerd kan worden. Een steviger sponsoringbeleid bijvoorbeeld, het opzetten van een mediabank of het ‘identificeren en uitventen van goudklompjes, de bijzonderheden van de stad’. Maar ook een uitbouw van Enscheday, een artikel in De Kampioen en een studentenexpress Münster-Enschede kan hieraan bijdragen. Een probleem is vooralsnog het gebrek aan financiële middelen. Burgemeester Peter den Oudsten meldde dat er voor 2009 hooguit 7,5 ton beschikbaar is. Voor de jaren daarna ligt er geen geld op de plank. Hij wil daarvoor zeker aankloppen bij het bedrijfsleven. Vanuit de raad wordt vooral aangedrongen op duidelijkheid in de besteding. Of zoals Leny Kloppers (CDA) het verwoordde: “Wij geven geen geld zolang niet duidelijk is waar het naartoe gaat.”

bron: TC Tubantia

3 gedachten over “Stadspromotie Enschede”

  1. Enschede heeft zover ik weet geen slogan. Ellen, ben jij toevallig de ELlen die ook een onderzoek heeft gedaan naar Citymarketing mbt Enschede? Ik zou je graag een paar vragen willen stellen omdat ik zelf ook een gelijksoortig onderzoek ga uitvoeren…

  2. Volgens mij heeft enschede wel een slogan.. Ze hebben een hele tijd iets gedaan met ‘Kleur de stad’. Of dat de werkelijk slogan is, weet ik niet maar het is wel iets waar Enschede veel aandacht aan heeft besteed (met grote spandoeken aan het HollandCasino)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *