Locatiemarketing: de Dagen van Roombeek

roombeek

De gemeente Enschede houdt deze week een driedaagse manifestatie rond de wijk Roombeek. Stedebouwkundigen en architecten uit heel Nederland zijn vanaf donderdag in Enschede om zich in de geschiedenis en architectuur van de wijk te verdiepen. Zaterdag, de Dag van de Architectuur, is er een open dag voor publiek. Een groot aantal woonhuizen en spraakmakende gebouwen in de wijk kan dan ook van binnen bekeken worden. Met de Dagen van Roombeek, zoals de manifestatie inmiddels is genoemd, reageert de gemeente op de grote belangstelling die er nationaal en internationaal voor de wijk bestaat.

De razendsnelle en alom geprezen wederopbouw na de vuurwerkramp in 2000 leverde al diverse prijzen op, alsmede een vermelding in het Architectuurjaarboek van dit jaar. Aan het evenement wordt meegewerkt door het Architectuurcentrum Twente en het Medialab Enschede. Er zijn lezingen, tentoonstellingen en een congres.

De Dagen van Roombeek gaan donderdagmiddag van start met een programma dat geheel in het teken staat van Pi de Bruijn, de architectonische supervisor en bedenker van de nieuwe wijk. Spreker is onder meer collega-architect Carel Weeber. Tijdens deze bijeenkomst zal onder meer een nieuw boek worden gepresenteerd over Roombeek en De Bruijn. De dag wordt afgesloten met een wat ludiek opgezette ‘Nacht van Pi’.
Vrijdag volgt in de Lasonderkerk een congres, met als spekers architect Bjarne Mastenbroek van het Rozendaalcomplex (TwentseWelle) en Charles Landry, een bekend auteur van boeken over stadsontwikkeling.

Bijzonder is dat afeglopen week ook een commercial passeerde op de landelijke TV dat melding maakte van de afronding van Roombeek en dat afsloot met ‘Enschede levert op’. Bij mijn weten een van de eerste keren dat de promotie activiteiten in het kader van locatiemarketing zichtbaar worden op TV.

Bron: Tubantia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *