Wereldstations NS

Berlijn wereldstation NS locatiemarketing

Amor Forte, pal naast het station van Amersfoort, is het eerste woningbouwproject dat NS oplevert, 32 woningen zijn klaar, 85 volgen er nog. De huizen, aanschafkosten vanaf 265.000 euro, vonden gretig aftrek, alle 117 zijn op voorhand al verkocht. Op vier andere locaties bouwt NS eveneens woningen.

NS bouwt ook kantoren bij stations, op zeven locaties verrijzen momenteel bedrijfspanden. Maar het blijft niet bij woningen en kantoren, zegt Boumeester. ‘Wij bouwen graag gemengd en verdicht.’ Zo heeft NS plannen voor de bouw van scholen, met name ROC’s, nabij stations. In Nijmegen wordt op 8 juli de eerste ‘NS-ROC’ geopend, elders bestaan inmiddels bouwplannen. ‘Wij willen toe naar wat we wereldstations noemen, een integratie van wonen, werken, onderwijs, winkelen en vrijetijdsbesteding’, zegt Boumeester. Alles is mogelijk in de buurt van een station, ook een theater of een zwembad. Leiden wordt dit jaar voor NS een proefstation voor het uitproberen van het ‘wereldconcept’.

Bij de bouwplannen gaat het NS niet per se om het lokken van treinreizigers. Bewoners van de appartementen in Amersfoort krijgen ook een privéparkeerplaats en kunnen de trein mijden. Het zijn de vastgoedontwikkeling en de stationswinkels waar NS het meeste geld aan verdient. ‘Maar het één gaat niet zonder het ander’, zegt een woordvoerder van NS, ‘het grootste deel van de omzet op de stations komt op naam van treinreizigers.’

Het ideaalbeeld van NS Poort is de consument die op stations al zijn behoeftes kan bevredigen. De volgende stap is de nonfood-sector, zegt Pamela Boumeester. Het nieuwe centraal station in Berlijn is haar grote voorbeeld. Zoiets wil NS ook: grandeur, een architectonisch aantrekkelijk station en daar veel geld mee verdienen. Berlijn heeft sinds mei 2006 het grootste en duurste treinstation ter wereld.

Bron: NRC , Hauptbahnhof Berlin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *