NRW Marketing Jaarprijs 2013 naar Stadshart Amstelveen

viersterren shopbeleving Stadshart Amstelveen Brandaris Placemarketing NRW marketing jaarprijs 2013Stadshart Amstelveen heeft de Marketing Jaarprijs 2013 gewonnen.

Het ‘4-sterren winkelcentrum’ heeft zich op een unieke manier weten te onderscheiden in de Nederlandse retailmarkt, zo oordeelde de jury van de Nederlandse Raad voor Winkelcentra (NRW), die ‘grote waardering heeft voor de rigoureuze wijze waarop Stadshart Amstelveen de consument letterlijk en figuurlijk centraal stelt.’

‘De wensen van de consument veranderen. Service en beleving worden steeds belangrijker en daar moeten wij als winkelcentrum op inspelen,’ zegt Ben Verheijen, manager van het winkelcentrum. ‘Om ons nog beter te kunnen onderscheiden hebben wij een uitgebreid pakket aan services geïntroduceerd. Wij vergelijken ons winkelcentrum met de ultieme serviceomgeving: een hotel. Wij zien onze bezoekers als gasten en daarom is er hard gewerkt om in Stadshart Amstelveen het serviceniveau te krijgen van een viersterren hotel.’  In november 2012 ontving Stadshart Amstelveen de 4-sterren classificatie officieel. Stadshart Amstelveen heeft een continu stijgend bezoekersaantal van inmiddels 9,6 miljoen per jaar.

Nederlandse Raad voor Winkelcentra
De doelstelling van de NRW Marketingprijs is om binnen het winkelvastgoed meer erkenning te geven aan marketing van winkelcentra. NRW wil daartoe marketingcampagnes en onderdelen hiervan die het meest innovatief zijn geweest en/of relatief de beste resultaten hebben bereikt nader uitlichten.Onderscheiden en positioneren zijn kernwoorden voor een functionerend winkelgebied van de toekomst. Vanzelfsprekend is dat kernkwaliteiten van het winkelcentrum op orde moeten zijn. Maar vervolgens moet het winkelcentrum de unieke kwaliteiten ook laten zien, laten ervaren en communiceren.

Juryrapport
Bij de jurering worden er punten toegekend op het gebied van planning / strategie, kwaliteit van de uitvoering, creativiteit, prijs/kwaliteit, kosten/effectiviteit, (meetbare) resultaten, duurzaamheid – mvo en samenwerking in het marketingproces. Met de imagocampagne zet Stadshart Amstelveen een nieuwe standaard voor de ‘customer journey’. De creatie van een unieke winkelbeleving krijgt gestalte door het bieden van comfort, kwaliteit en dienstverlening in iedere fase van de relatie tussen bezoeker en winkelcentrum.

Het Amstelveense Stadshart heeft als eerste winkelcentrum in het land van een Frans bedrijf vier sterren gekregen. Deze internationale classificatie geeft het niveau van de kwaliteit en de services in het weer en is vergelijkbaar met die van hotels. Het Franse bedrijf keerde eerder aan negen andere winkelcentra in Europa vier sterren toe, waaronder Carré Sénart in Parijs, Galeria Mokotow in Warschau en Forum Nacka in Stockholm. In totaal werd het Stadshart op 571 criteria getoetst. ,,We hebben ons best gedaan het serviceniveau te verbeteren. De wensen van de consument veranderen. Service en beleving worden steeds belangrijker en daar moeten wij als winkelcentrum op inspelen,” zegt centrummanager Ben Verheijen. “Om ons nog beter te kunnen onderscheiden introduceren wij een compleet en zeer uitgebreid pakket aan services. Wij vergelijken ons centrum met de ultieme serviceomgeving: een hotel. We hebben een receptie toegevoegd en zien onze klanten als gasten. Als ze een probleem hebben, dan zijn er servicemedewerkers die een oplossing zoeken.”De geïntroduceerde services variëren van een personal shopper, die de winkelende klant kosteloos voorziet van stylingadviezen, tot een dor het centrum rijdend kindertreintje. Ook zijn er kluisjes om tassen in op te bergen en loungegebieden met iPads toegevoegd. Verder is het serviceniveau in de parkeergarage Q-Park Stadsplein verhoogd. Daar zijn twee elektrische oplaadpunten aangebracht en een tiental extra grote familieparkeerplaatsen gecreëerd. Verheijen: “Service zit ook in de kleine dingen. Gratis en onbeperkt wifi, een kindertoilet, een flessenverwarmer of een leenparaplu als het regent. We kijken voortdurend verder hoe we ieder element in de klantbeleving kunnen verbeteren!”

De jury voor de NRW Marketing Jaarprijs bestaat uit:

–          Jacques Sinke, Directeur International Retail, MAB Development Group B.V

–          Belinde Bakker, Managing director, ACTM

–          Merel Cusell, Acquisitie Dirx en Dirck III, D-Winkels B.V.

–          Dick de Jong, Directeur, Brandaris Placemarketing

–          Caroline Kievit, COO, Corio Nederland B.V.

–          Richard Reulink, Directeur ontwikkeling, Wereldhave Nederland

–          Michel Jonkheer, Directeur, LookFeel Consultancy

–          Edwin Brugman, Directeur/uitgever, Shopping Centre News

–          Chantal Riedeman, Directeur, Shopology

–          John van Haaren, Regional Managing Director, Unibail-Rodamco

–          Albert Hoogland, Executive Director, CBRE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *