Masterclass Strategische marketing en branding van steden en regio's

cloud gate chicago millennium parkOp dit moment sleutelen talloze gemeenten en regio’s aan hun beleid rond promotie, marketing en branding. Van dorpskernen in landelijke gebieden tot metropoolregio’s en provincies die concurreren op het wereldtoneel. Een spraakmakende reclamecampagne en huisstijl moeten automatisch leiden tot het behoud en aantrekken van bewoners, bedrijven en bezoekers. Zelden wordt er echt strategisch werk van gemaakt. De segmentatie in doelgroepen is oppervlakkig; marktonderzoek beperkt zich tot imagometingen; doelstellingen worden niet geconcretiseerd en er wordt weinig aandacht besteed aan verwachtingsmanagement. Het wordt tijd dat de praktijk zich professionaliseert. Een Masterclass op dinsdag 27 september en dinsdag 11 oktober 2011 zet daarvoor de bakens uit, de gevraagde tijdsbesteding door de deelnemers bedraagt 40 uur.
Docenten zijn Martin Boisen van Universiteit Utrecht en Dick de Jong van Brandaris Placemarketing. Gastspreker is Jo de Viet, programmadirecteur stadspromotie Utrecht.
De organisatie en inschrijving is in handen van de Bestuursacademie.

Resultaat

Deze tweedaagse masterclass brengt u in korte tijd op de hoogte van de finesses van citymarketing. Er worden voorbeelden uit binnen- en buitenland voorgelegd en u gaat met uw eigen stad of regio aan de slag. Het programma stelt u in staat om een traject voor uw eigen stad of regio te begeleiden, monitoren en evalueren.

Programma

Dag 1 – Steden, regio’s en het marketingproces

• de potentiële kracht van marketing en branding

• concurrentie tussen steden

• een kijkje buiten de grenzen van Nederland

• citymarketing in Nederland

• gelaagdheid: relaties tussen locaties, wijken, binnensteden, steden en regio’s

• merketing of marketing: de stad als merk en de stad in de markt

• het marketingproces: fundamentele marktinzichten en doelgroepsegmentatie ◦ waarom wonen mensen waar ze wonen? (bewoners)

◦ locatietheorie en vestigingsvoorkeuren van bedrijven in Nederland (bedrijven)

◦ dagjesmensen, stedentrips en ‘echte’ toeristen (bezoekers)

Opdrachten:

• marketingopdracht formuleren

• marketing-model invullen

• gelaagdheidssegmentatie van markt en doelgroepen

Dag 2 – Voorbij de productmetafoor

• presentaties van de ingevulde opdrachten worden voorzien van feedback

• voorbij de productmetafoor: de stad als dienstverlenende omgeving ◦ woonmilieus

◦ werk- en denkmilieus

◦ winkelmilieus

◦ recreatiemilieus

• organisatie en financiering: verschillende vormen van afhankelijkheid

• meten is (niet altijd) weten: monitoren, effectmetingen, benchmarking en ranglijsten

• lezing door gastspreker Jo de Viet, programmadirecteur stadspromotie Utrecht

Hoofddocent: Martin Boisen, universitair docent Universiteit Utrecht

Martin Boisen doceert Sociale Geografie & Planologie en onderzoekt de marketing en branding van steden en regio’s. Martin is een frequente spreker bij nationale en internationale congressen en is daarnaast is een gewaardeerd strategisch beleidsadviseur. (www.martinboisen.com)

Docent: Dick de Jong, directeur Brandaris Placemarketing

Dick heeft al jaren een eigen adviesbureau op het gebied van placemarketing. Hij heeft ervaring op alle schaalniveaus, van promotie en citymarketing van stad Utrecht tot regiomarketing van Regio Food Valley tot herprofilering en marketing van Leidsche Rijn Utrecht, het ENKA terrein in Ede en specifieke locaties binnen steden. (www.brandarismarketing.nl)

Gastspreker: Jo de Viet, directeur Stadspromotie Utrecht

Strategische en organisatorische reflectie staan centraal. Hoe kan Utrecht een schaalsprong maken en waar liggen de grootste obstakels. Concrete initiatieven en het ontwikkelen van een merkbeleid komt aan bod. (www.utrecht.nl/stadspromotie).

Datum, locatie en inschrijving

dinsdag 27 september en dinsdag 11 november 2011 in Utrecht
Zie voor inschrijving de website van Bestuursacademie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *