Locatiemarketing en management van winkelgebieden

winkelcentrum locatiemarketing

De rol van winkelcentra verandert. Was een winkelgebied vroeger vooral een verzameling van individuele winkels met weinig samenhang en samenwerking, tegenwoordig wordt het winkelgebied steeds vaker gebruikt als communicatieplatform. Zo maakte Philips bekend winkelcentra op grote schaal te gaan inzetten voor onder meer promotie, sponsoring, merkbeleving en het organiseren van evenementen. Niet alleen merken en fabrikanten ontdekken de kracht van het winkelgebied, ook de aanwezige retailers benutten deze steeds vaker. Centrale marketing van het winkelgebied en, in het verlengde daarvan, locatiemanagement, zullen aan belang winnen. Retailers bundelen de krachten om de trekkracht van het gebied te vergroten. Centrale marketingmanagers zullen de rol van de traditionele winkeliersvereniging steeds meer overnemen en leggen de focus op de trekkracht van het totale winkelgebied. Locatiemanagement gaat nog een stap verder: bij verhuur of verkoop van een pand in het winkelgebied wordt dan rekening gehouden met de invloed van de potenti�le huurder/koper op het concept, de uitstraling en het onderscheidend vermogen van het totale gebied. De verantwoordelijkheid van de locatiemanager is het ondersteunen en optimaliseren van het collectieve winkelbeeld: marketing, positionering, sales, PR, faciliteiten, veiligheid, bereikbaarheid, parkeergelegenheid, etcetera.

Bovengenoemde ontwikkelingen zullen allereerst in themacentra en duidelijk gepositioneerde winkelcentra tot bloei komen, maar meer en meer ook in de ‘traditionele’ winkelstraat. De binnenstad moet immers een vuist maken om de teruglopende bezoekers aantallen een halt toe te roepen.

bron: RMC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *