Citymarketing: Het geheim van Almere

HgvA_02_fullAlmere staat voor een grote opgave: groei van de stad en meer werkgelegenheid. Citymarketing Almere gaat daarin mee.

Over Almere bestaan veel vooroordelen die door onderzoek zoals van Gerard Marlet soms nog worden bewezen ook. Zoals het suburbane karakter waarbij buitenstaanders Almere zien als een grote en saaie nieuwbouwwijk van Amsterdam. Het Rijksbeleid blijkt volgens datzelfde onderzoek een van de belangrijkste motoren achter de groei van steden, en dat geldt zeker voor Almere. Een van de gevolgen is dat het aantal inwoners fors is toegenomen en dat de groeiplannen onverminderd zijn, maar dat de werkgelegenheid in Almere achterblijft.

 Maar Almere is eer dan dat en beschrijft haar eigen stad als volgt:

“Almere is een stad met een eigen gezicht. Een kleurrijke stad, met verrassende moderne architectuur, omringd door veel water en natuur. Met een ondernemende bevolking bestaande uit 139 nationaliteiten. Met de grootste variatie aan woon- en bedrijfslocaties van alle steden in Nederland. Een grensverleggende stad, gebouwd op de bodem van het IJsselmeer en in 32 jaar tijd gegroeid naar 186.000 inwoners. Een stad waarvan de grens nog lang niet is bereikt en die innovatieve projecten als particulier opdrachtgeverschap omhelst. Almere onderscheidt zich door haar moderne architectuur, de ligging aan en in het water en de vele evenementen. In de toekomst wil Almere zich tevens ontwikkelen als winkelstad, ondernemersstad en stad waar allerlei subculturen hun plekje gevonden hebben.”

‘Het geheim van Almere’  is een campagne om de mensen in Almere als ambassadeur in te zetten en om buitenstaanders te laten kennismaken met Almere. In 2010 krijgen de inwoners nieuwe ‘tools” om als ambassadeur op te treden zoals een dagpas. Er worden themabezoeken georganiseerd en mensen kunnen hun verhalen kwijt op de site.

Andere steden zijn ook actief met ambassadeurs. En terecht. Een van de marketingwetten is dat het makkelijker is om een bestaande klant/bewoner vast te houden dan een nieuwe te vinden. En tevreden en loyale klanten/bewoners is waar het om draait, die zijn ambassadeur voor hun woonomgeving. Dit is een marketingstrategie die in Leidsche Rijn Utrecht  heel succesvol is en bijna vanaf het begin is ingezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *