Hoogleraar City- en regiomarketing

Dr. Gert-Jan Hospers (Enschede, 1974) is per februari 2009 benoemd tot bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing in Europa aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is daarmee de eerste hoogleraar in deze discipline in Europa. De Stadsregio Arnhem Nijmegen financiert de leerstoel voor drie jaar. Hospers zal één dag per week in Nijmegen werkzaam zijn. Hij is en blijft als docent economie verbonden aan de Universiteit Twente. Dr. Gert-Jan Hospers is bij uitstek een deskundige op het gebied van regionale en stedelijke ontwikkeling, identiteit, imago en marketing van plaatsen en de problematiek van oude industriegebieden. In 2004 is hij gepromoveerd aan de Universiteit Twente op een dissertatie over regionaal-economische veranderingen in Europa. Hospers werkte korte tijd bij het Ministerie van Economische Zaken en is sinds 2002 als universitair docent economie verbonden aan de Universiteit Twente.

Dr. Gert-Jan Hospers (Enschede, 1974) is per februari 2009 benoemd tot bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing in Europa aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is daarmee de eerste hoogleraar in deze discipline in Europa. De Stadsregio Arnhem Nijmegen financiert de leerstoel voor drie jaar. Hospers zal één dag per week in Nijmegen werkzaam zijn. Hij is en blijft als docent economie verbonden aan de Universiteit Twente.

Dr. Gert-Jan Hospers is bij uitstek een deskundige op het gebied van regionale en stedelijke ontwikkeling, identiteit, imago en marketing van plaatsen en de problematiek van oude industriegebieden. In 2004 is hij gepromoveerd aan de Universiteit Twente op een dissertatie over regionaal-economische veranderingen in Europa. Hospers werkte korte tijd bij het Ministerie van Economische Zaken en is sinds 2002 als universitair docent economie verbonden aan de Universiteit Twente.

Van 1992 tot en met 1999 heeft hij bestuurskunde aan de Universiteit Twente, Nederlands recht aan de Universiteit Utrecht en economie aan de Universiteit van Tilburg gestudeerd. Hij publiceerde tal van artikelen in wetenschappelijke vakbladen en populaire tijdschriften en werkte mee aan de serie ‘Slimme Steden’ van het Financieele Dagblad.

De Stadsregio Arnhem Nijmegen financiert de leeropdracht. De stadsregio wil de wetenschappelijke kennis over city- en regiomarketing inzetten voor de gemeenten die de aandeelhouders van de stadsregio zijn. Zo doen bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen veel aan citymarketing en zal de kennis die deze leerstoel oplevert, hen daar behulpzaam bij zijn.

Gemeenten en regio’s concurreren om bewoners, bedrijven en bezoekers. Ook wedijveren zij op het gebied van onderwijs, cultuur, zorg en welzijn. Het is voor de stadsregio daarom belangrijk om te weten waarom steden en regio’s succesvol zijn om deze kennis vervolgens in te zetten voor de gemeenten van de stadsregio. Ook wil de stadsregio met deze leerstoel de contacten tussen stadsregio, gemeenten en universiteit versterken.

De leeropdracht wordt ondergebracht bij de kernleerstoel Geografie. City- en regiomarketing heeft zich inmiddels tot een volwaardige en professionele discipline ontwikkeld en is een populair vak binnen de Masteropleiding Economische Geografie van de Radboud Universiteit. Het vak sluit aan bij alledaagse problemen van gemeenten en regio’s en het maakt duidelijk dat wetenschappelijke kennis nodig is om de problemen adequaat te kunnen analyseren. Hospers zal een profilerende rol hebben in het onderwijs en onderzoek op dit terrein.
De Stadsregio Arnhem Nijmegen financiert de leeropdracht. De stadsregio wil de wetenschappelijke kennis over city- en regiomarketing inzetten voor de gemeenten die de aandeelhouders van de stadsregio zijn. Zo doen bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen veel aan citymarketing en zal de kennis die deze leerstoel oplevert, hen daar behulpzaam bij zijn.

Gemeenten en regio’s concurreren om bewoners, bedrijven en bezoekers. Ook wedijveren zij op het gebied van onderwijs, cultuur, zorg en welzijn. Het is voor de stadsregio daarom belangrijk om te weten waarom steden en regio’s succesvol zijn om deze kennis vervolgens in te zetten voor de gemeenten van de stadsregio. Ook wil de stadsregio met deze leerstoel de contacten tussen stadsregio, gemeenten en universiteit versterken.

De leeropdracht wordt ondergebracht bij de kernleerstoel Geografie. City- en regiomarketing heeft zich inmiddels tot een volwaardige en professionele discipline ontwikkeld en is een populair vak binnen de Masteropleiding Economische Geografie van de Radboud Universiteit. Het vak sluit aan bij alledaagse problemen van gemeenten en regio’s en het maakt duidelijk dat wetenschappelijke kennis nodig is om de problemen adequaat te kunnen analyseren. Hospers zal een profilerende rol hebben in het onderwijs en onderzoek op dit terrein.

Bron: Radboud Universiteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *