Wonen in kantoren & verdienen aan leegstaande kantoren

kantoren-lijm-en-cultuur-delft.jpg

Markten veranderen doordat de verhouding tussen vraag en aanbod verandert, bijvoorbeeld omdat de behoeftes van doelgroepen veranderen. Bedrijven zoeken herkenbare kwaliteit en hebben daar in een groeiende economie weer geld voor over. De verouderde kantoren, vaak ook op verouderde locaties, komen dan lang leeg te staan. Over 2006 is de structurele leegstand opgelopen tot 750.000 m2, tweemaal zoveel als het jaar ervoor.

Aan de andere kant is er nog een enorme vraag naar woningen. De produktie van nieuwbouwwoningen is onvoldoende om die vraag op te vangen. In 2006 was de produktie zelfs lager dan in 2005. Volgens het CBS zijn in 2006 79.900 woningen opgeleverd. In de stedelijke gebieden is de produktie 15% achtergebleven. Juist daar is een een overschot aan kantoorruimte. En nu is er dus extra aandacht voor ‘wonen in kantoren’, herbestemming, en transformatie. Eigenaren zijn niet happig op herbestemming, ze verkopen liever aan een bedrijf. En de meeste ontwikkelaars vinden het lastig en duur om te werken met een bestaand pand. Vanuit marketing optiek is het echter heel interessant om het authentieke van de locatie en de merkwaarde van locatie en pand mee te nemen in een herontwikkeling van werken naar wonen. De herbestemming van industrieel erfgoed is daar een goed voorbeeld van.

Hoe pakt u leegstand aan en transformeert u kantoorgebouwen op een rendabele wijze? Het antwoord vindt u in het studierapport �Verdienen aan leegstaande kantoren�. Dit is gratis te downloaden van de BouwBeter-website, samen met een handig rekenmodel.. Het studierapport is het resultaat van de bijeenkomsten van de BouwBeter-werkgroep Conceptueel bouwen in de utiliteitsbouw en een presentatie tijdens het jaarcongres van BouwBeter.

logo wonen in kantoren locatiemarketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *