Masterclass Strategische Citymarketing oktober 2010

cities countriesOp 12 en 26 oktober 2010 organiseert Bestuursacademie Nederland een Masterclass Strategische Citymarketing:

Er zijn geen heilige huisjes. Alles staat ter discussie in de Masterclass Citymarketing van de BestuursacademieNederland  en niets wordt voor waar aangenomen. We bestuderen expliciet wanneer, waarom en hoe locatiekeuzes plaats vinden, hoe geografische beeldvorming werkt en hoe zulke processen variëren bij verschillende doelgroepen. U wordt hierdoor meegenomen op een zoektocht naar de essentie van citymarketing: hoe beïnvloedt men keuzeprocessen met doeltreffend, strategisch beleid? Na afloop kunt u ook bepalen of u met de citymarketing van uw gemeente (of regio) op de goede weg zit.

Programma
Een 2-daagse masterclass brengt u in korte tijd op de hoogte van de finesses van citymarketing. Er worden voorbeelden uit binnen- en buitenland voorgelegd en u gaat met uw eigen stad of regio aan de slag. Het programma stelt u in staat om een traject voor uw eigen stad of regio te begeleiden, monitoren en evalueren.

Dag 1 – Steden, regio’s en het marketingproces
• De potentiële kracht van marketing en branding
• Hoezo concurrentie tussen steden?
• Een kijkje buiten de grenzen van Nederland
• In retrospect: citymarketing in Nederland
• Stand van zaken: citymarketing anno 2010
• No logo? De wildgroei van slogans en de (on)zin van communicatie
• Beeldvorming: mens, media en markt
• Terminologie: DNA, identiteit, imago en andere buzz-woorden
• Gelaagdheid: relaties tussen locaties, wijken, binnensteden, gemeenten, steden en regio’s
• Merketing of Marketing? De stad als merk en de stad in de markt
• Het marketingproces: fundamentele marktinzichten en doelgroepsegmentatie

Gastspreker: Dick de Jong, directeur Brandaris Placemarketing
Onderwerp: het BrandBuild-model en de stappen die gezet worden in het opzetten en vormgeven van een strategisch marketing plan.

Dag 2 – Voorbij de productmetafoor
• De (on)aantrekkelijke stad?
• Waarom wonen mensen waar ze wonen? (bewoners)
• Locatietheorie en vestigingsvoorkeuren van bedrijven in Nederland (bedrijven)
• Dagjesmensen, stedentrips en ‘echte’ toeristen (bezoekers)
• Bollebozen: studenten, kenniswerkers, startende bedrijven en creatievelingen
• De (binnen)stad als consumption space: het belang van de vrijetijdseconomie
• Voorbij de productmetafoor: de stad als dienstverlenende omgeving
• Woonmilieus, werkmilieus, winkelmilieus, recreatiemilieus, denkmilieus
• Doelstellingen: voor wie, wat en waarom?
• Organisatie en financiering: verschillende vormen van afhankelijkheid
• Meten is (niet altijd) weten: monitoren, effectmetingen, benchmarking en ranglijsten

Gastspreker: Peter Teunissen, directeur PricewaterhouseCoopers
Onderwerp: Een beschouwing op de toekomstige uitdagingen van gemeenten en hoe deze via een benadering van verschillende vormen van kapitaal tot strategisch beleid kunnen leiden.

Gastspreker: Jo de Viet, directeur Stadspromotie Utrecht
Onderwerp: Hoe maakt Utrecht een schaalsprong, een kwaliteitsprong en een mentaliteitssprong met behoud van het ‘persoonlijke’ van de stad.

Meer informatie
Docent
Docent en inspirator is Martin Boisen. Hij doceert Sociale Geografie & Planologie aan de Universiteit Utrecht en is een frequente spreker bij nationale en internationale congressen en conferenties over de marketing en branding van locaties, steden, regio’s en landen.

Zie voor inschrijving op: http://www.bestuursacademie.nl/opleiding.detail.php?opl_id=6466

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *