Cultuurhistorie & wijkidentiteit: Weg met de branding

Cultuurhistorie als vertrekpunt bij de ontwikkeling van wijken is heel belangrijk. Of het nu gaat om een nieuwbouw gebied als Leidsche Rijn Utrecht of de herontwikkeling van een bestaand complex als het terrein van de Enka fabriek in Ede. Branding is een veelgebruikte techniek om wijken te voorzien van een nieuw etiket dat past bij de (her-)ontwikkeling. Helaas namen de betrokken partijen bij oude stadswijken daarbij vaak de huidige identiteit als een heel strikt vertrekpunt. De bewoners zijn dan het vertrekpunt en er wordt gezocht naar hun beleving van de wijk. Dit kan beklemmend werken en vernieuwing tegengaan. Er zijn namelijk ook andere invalshoeken. Zoals de historische ontwikkeling, de aanwezige monumenten, winkels, fabrieken, landschappelijke bijzonderheden. En niet te vergeten de veranderende behoeften van mensen, met andere woningen en andere voorzieningen. Daarnaast moeten we rekening houden met de wensen van aanwezige bewoners, instellingen en bedrijven, of met het gemeentelijk vastgestelde woningbouwprogramma. “Cultuurhistorie & wijkidentiteit: Weg met de branding” verder lezen

De Tour de France start in 2010 in Rotterdam

Ronald Giphart voor de TourMet het wegvallen van Düsseldorf als kandidaat voor de start van de Tour de France in 2010 was de laatste strijd losgebarsten, en die speelde zich in Nederland af. Utrecht presenteerde zich als eerste Nederlandse kandidaatstad met een bidbook en wist de steun van de KNWU en het kabinet te verwerven en de belangstelling van de ASO die de Tour organiseert. In een later stadium voegde Rotterdam zich in de strijd.

Uit een oogpunt van Citymarketing was de strijd zeer interessant. Het gaat om het profileren van de stad met de sport, met grote evenementen en met cultuur. Beide steden betrekken hun bewoners, bedrijven en culturele veld in de strijd. In Utrecht is het initiatief echter afkomstig van bewoners: Wielerjournalist Jeroen Wielaert en de Stichting Tour sous le Dom zijn gestart, waarna de stad Utrecht het initiatief heeft overgenomen en goede ambassadeurs heeft aangetrokken als Jan Janssen, de Tour winnaar en (zie hiernaast) de schrijver Ronald Giphart.

Rotterdam heeft uiteindelijk de strijd gewonnen. De Tour de France zal in 2010 vanuit Rotterdam vertrekken en via Zeeland naar Frankrijk leiden.
tour de france citymarketing rotterdam dick de jong

Voor het bidbook van Utrecht klik hier.

Who's your City: Place and Happiness

Who's your CityRichard Florida publiceerde een nieuw boek: Who’s your City, how the creative economy is making where to live the most important decision of your life.
Een van zijn vorige boeken, The rise of the creative class, had wereldwijde impact. Steden kijken sindsdien zo goed mogelijk hoe ze de creatieve klasse kunnen huisvesten om daarmee de economie een dienst te bewijzen.

In zijn nieuwe boek verschaft Richard Florida de criteria om een stad te kiezen, voor onder andere singles, families, retirees en empty nesters. “Who's your City: Place and Happiness” verder lezen

Eindhovens Trots

Eindhovens TrotsEindhoven benoemt op 19 september het project waar ze het meest trots op is. De nominaties zijn inmiddels al bekend en tot 8 september is er tijd om te kiezen wie Eindhovens Trots is. De vijf genomineerden bestaan uit:

Design Academy Eindhoven, de bekende design opleiding in Eindhoven
STRP Festival, een kunst en technologiefestival in het Klokgebouw op Strijp S
Glow, het Eindhovense lichtkunstfestival in de binnenstad van Eindhoven
Pole position, een evenement met thema ‘automotive’, techologie en innovatie
DAF, truckproducent en economische motor van Eindhoven.

Lichtfestival GLOW is uiteindelijk uitgeroepen tot Eindhovens Trots 2008. Burgemeester Rob van Gijzel overhandigde de trofee aan Eric Boselie, directeur van City Dynamiek Eindhoven, de initiator en organisator achter het lichtfestival. GLOW wist maar liefst 44% van de in totaal 3.000 stemmen in de wacht te slepen. Daarmee liet het de concurrentie ruim achter zich.

Bron: Eindhovens Trots