Imago Nederland

Buitenlandse toeristen zijn positief over Nederlanders en Nederland als vakantieland: Nederland wordt gewaardeerd als een goed bereikbaar en gastvrij vakantieland. Het is een ideaal land voor korte vakanties en heeft een divers aanbod en veel variatie op korte afstand van elkaar. Als mensen Nederland eenmaal kennen als vakantieland zijn de oude iconen als kaas, tulpen en molens minder relevant. Dit blijkt uit imago-onderzoek dat het NBTC onlangs heeft gepresenteerd.

IMAGO ALS VAKANTIELAND
Het imago-onderzoek is uitgevoerd in de vijf belangrijkste herkomstlanden van buitenlandse toeristen in Nederland: Duitsland, Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten en Frankrijk. Hieruit blijkt onder andere dat Nederland wordt beschouwd als een goed bereikbaar land dat ideaal is voor een korte vakantie. De bekende Hollandse iconen zoals tulpen, kaas en molens, zijn nog steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Daarnaast denkt men vooral aan Amsterdam, water, fietsen en de vriendelijke Nederlanders. Verder blijkt ook dat de oude iconen vooral doorslaggevend zijn voor mensen die Nederland nog niet eerder hebben bezocht. Als mensen Nederland eenmaal kennen als vakantieland zijn de oude iconen minder relevant.

TOEPASSING VAN ONDERZOEK
Volgens Jos Vranken, algemeen directeur NBTC, biedt inzicht in het imago van Nederland als vakantieland vooral handvatten om de marketingactiviteiten van het NBTC in het buitenland nog verder aan te scherpen. “Het onderzoek laat zien op welke aspecten Holland zich positief kan onderscheiden van concurrerende bestemmingen. Daarbij koesteren we onze iconen daar waar relevant. Tegelijkertijd introduceren en versterken we andere aspecten zoals design, architectuur of muziek. Het onderzoek laat ook zien, hoewel de resultaten positief zijn, dat er nog ruimte is voor verbetering. Het is van groot belang om blijvend te investeren in de positionering van het merk Holland ten behoeve van onze internationale concurrentiepositie. Samen met onder andere de brancheorganisaties gaan wij ons hierop verder bezinnen en onze schouders eronder zetten”, aldus Vranken. Klik hier voor een weergave van het imago onderzoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *