Citymarketing:battle of the cities

brandaris placemarketing citymarketing battle of the citiesSteden kennen al eeuwenlang uitdagingen om problemen in de omgeving het hoofd te bieden en om een goede toekomst te bereiden voor hun inwoners. Dick de Jong van het bureau Brandaris Placemarketing schrijft voor Eeuw van de Stad een serie bijdragen over het nut van marketing bij de ontwikkeling van steden.

In vroeger tijden ontstond de stad als een burcht die haar geregistreerde burgers beschermde tegen de boze buitenwereld. Steden werden dan ook omgeven door stadswallen, toegangspoorten en bewaking. De steden waren belangrijk voor de economie, en belangrijker dan de pas later opkomende naties. Steden verenigden zich ook wel in samenwerkingsverbanden om samen de strijd aan te gaan bij de verovering van nieuwe markten. In Nederland werkten de Hollandse steden bijvoorbeeld samen in de VOC.

Nog steeds gaan steden de strijd aan met elkaar, maar dan is dat meestal alleen in economische zin. Voor toekomstige welvaart en welzijn in de stad is het nodig dat de steden bestaande bewoners en bedrijven behouden en waar mogelijk ook groeien. Citymarketing is de discipline die zich richt op het behouden en aantrekken van de 3 B’s van bewoners, bedrijven en bezoekers.

Er zijn wereldwijd grote ontwikkelingen gaande. De huidige crisis doet vermoeden dat de economische neergang en het bijbehorende banenverlies in sommige steden desastreus is. Het voorbeeld van massaontslagen in de stad Detroit met de grote autoproducenten als General Motors, Ford en Chrysler is inmiddels bekend. Deze producenten produceerden al jaren te grote en ouderwetse SUV’s, terwijl de vraag in de markt verschoof. Met het uitbreken van de kredietcrisis hebben consumenten geen geld meer voor die grote en inefficiënte auto’s. Het risico is nu aanwezig dat steden ook niet genoeg voorbereid zijn op de toekomst, omdat ze net als de autoproducenten te weinig oog hebben voor waar de markt, maar dus ook hun eigen inwoners en bedrijven, om vraagt.

Ook steden die minder afhankelijk zijn van één sector of industrie worden nu bedreigd in hun welvaart en welzijn. De veranderende markt vraagt om een nieuwe visie op de stad en om activiteiten die een perspectief bieden aan de bestaande bewoners en bedrijven. Marketing kan daarbij behulpzaam zijn. In de volgende artikelen volgen voorbeelden met do’s en dont’s voor steden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *