Citymarketing Nijmegen in Dag

redbull airrace‘Altijd Nijmegen’, is de nieuwe slogan van de gemeente Nijmegen. Zaterdag werd de al eerder uitgelekte leus gepresenteerd. Burgemeester Thom de Graaf is er blij mee. Veel beter dan het eerdere voorstel ‘Mijn Nijmegen’, dat hij te provinciaal vond.

Bijna iedere gemeente heeft wel zo’n kreet. Van ‘Pekela, een prima plek’of ‘Castricum, tissum’ tot ‘I AMsterdam’. Werkt zo’n slogan ook? ‘Het kan je helpen je sterke kanten uit te lichten, of een gevoel op te roepen’, zegt Dick de Jong van Brandaris Placemarketing. ‘Eindhoven doet dat goed met ‘Eindhoven Leading in Technology’. De Nijntje-campagne van New York gaf die stad weer een veel veiliger uitstraling na 11 september.’

Maar een slogan kan volgens De Jong ook tegen je werken. Dat ondervond de gemeente Diemen die zichzelf aanprees met de kreet ‘Beter Wonen en werken’. De stad liep echter langzaam leeg door forse huurverhogingen. Het stadsbestuur besloot de slogan stilletjes te wijzigen in ‘Diemen, Volop in Beweging’.

Hoeveel geld er in citymarketing omgaat is volgens De Jong moeilijk te zeggen. ‘Met alleen een slogan ben je er nog niet. Het gaat om de hele marketing eromheen. Neem Rotterdam, dat als slogan heeft ‘Rotterdam durft’. Dat gaat pas leven door evenementen als de Red Bull Air Race of de Formule 1-autorace die in de straten van de stad is gehouden.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *