Nijmegen citymarketing: oudste stad van Nederland

barbarossa-ruine-nijmegen Ooit was Nijmegen de homovriendelijkste en schoonste stad van het land, nu gaat het de boer op als de oudste.

Citymarketing les 1: Focus

De laatste jaren is Nijmegen van alles geweest. In 2003 was het de homovriendelijkste gemeente van Nederland. In 2005 was Nijmegen de schoonste gemeente van Nederland. In hetzelfde jaar werd het tweeduizendjarig bestaan van de stad gevierd met veel festiviteiten. In 2007 stond gezondheid centraal en prijkten er onder de plaatsnaambordjes de woorden: �City Of Health�.

‘We willen af van die themajaren’, zegt burgemeester Thom de Graaf. ‘Met een helder en scherp profiel kunnen we ons onderscheiden van andere steden. We zijn de oudste stad van Nederland. Dat is een element dat wereldwijd aanslaat. Daarnaast willen we laten zien dat de stad alle potentie heeft voor de toekomst.’

Met een focus op één aspect dreig je andere kanten uit te sluiten. Hoe trek je innovatieve bedrijven aan als oudste stad? ‘Dat valt nog wel te combineren’, aldus Dirk Noordman van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.’�Het laat zien dat je al eeuwenlang aan het innoveren bent.’ De slogans ‘Eerste stad van Nederland’ en ‘Jong van hart’ zijn ook al eens geopperd in Nijmegen.

Les 2: Maak het waar

‘Innsbruck, Worldcity’. De slogan die bewijst hoe het niet moet in citymarketing. Slogan en campagne moeten kunnen worden waargemaakt. In Nijmegen kennen ze de valkuilen. Thom de Graaf: ‘Dat Nijmegen de oudste stad van Nederland is, staat onomstootbaar vast. Dat heeft zelfs de burgemeester van Maastricht moeten toegeven.’ Toch wordt er nog getwijfeld aan de bewering van Nijmegen, omdat de stad de afgelopen tweeduizend jaar niet permanent bewoond is geweest. Arnoud van der Kolk, consultant citymarketing bij Berenschot, ziet nog meer risico’s aan het predicaat ‘oudste stad’. ‘Straks vindt Maastricht een Romeinse tegel in de Maas die bewijst dat zij ouder zijn, daar gaat je citymarketing dan.’

Ook is er in het centrum van Nijmegen na een verwoestend bombardement in de Tweede Wereldoorlog veel historie verdwenen. Het beeld in het stadscentrum wordt gedomineerd door architectuur uit de jaren vijftig. Maar volgens De Graaf is het verleden in Nijmegen nog voldoende zichtbaar. ‘De Romeinse collectie in museum Het Valkhof is ongeëvenaard. We moeten de sporen van keizer Barbarossa en Karel de Grote beter laten zien. Net als Mariken van Nimwegen en het verleden als frontstad in de Tweede Wereldoorlog. We gaan de Europese Vrede van Nijmegen extra aandacht geven, maar we willen ook geen openluchtmuseum van de stad maken.’

De Graaf oppert de mogelijkheid van historiserend bouwen. Nijmegen wil in het centrum bijvoorbeeld een donjon herbouwen die aan het eind van de achttiende eeuw werd gesloopt.

Les 3: Slogan als kers op de taart

Het is slechts de poster die de film aankondigt, maar toch is de slogan het visitekaartje van de campagne. Zo kent Nederland al: I amsterdam, Er gaat niets boven Groningen, Rotterdam Durft, Zoom in op Zutphen en Vlissingen Bruisend als de branding.

Volgens Dirk Noordman zijn veel slogans te vaag. ‘Amsterdam heeft in Amerika het imago dat je er wiet kunt roken. I Amsterdam verandert daar niks aan. Steden willen zich door citymarketing onderscheiden, maar doen dat juist niet omdat ze allemaal dezelfde soort slogan hebben. Ik vind het in Den Haag wel goed bedacht als ‘Internationale stad, stad van recht, vrede en veiligheid.’ Om effect te hebben, moet de campagne minstens een generatie worden volgehouden.’

Consultant Van der Kolk: ‘Het moet tastbaar zijn dat je stad inderdaad anders is. Een slogan alleen is te dun, criminaliteit en schandalen prikken daar bijvoorbeeld zo doorheen. Citymarketing gaat ook over de ontwikkeling van je stad als product, de attracties en de bereikbaarheid.’

Thom de Graaf heeft daar voor Nijmegen alle vertrouwen in. ‘We hebben als stad grote ambities en er staan mooie projecten op stapel.’

De Nijmeegse gemeenteraad heeft inmiddels bepaald dat de focus in de citymarketing wordt gelegd op historie. Er worden bureaus ingeschakeld om een slogan en een beeldmerk te verzinnen. Op de website van gemeente Nijmegen zijn een aantal filmpjes te bekijken

Bron: De Pers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *