Regiomarketing Arnhem Nijmegen:Cool region

Cool region arnhem nijmegen regiomarketing
De regio Arnhem Nijmegen gaat zich internationaal presenteren als ‘Arnhem Nijmegen Cool Region’. Dat plan is op 20 februari gepresenteerd tijdens een ‘launching party’ in Burgers’ Zoo in Arnhem.

Er komt een campagne om de regio beter op de kaart zetten en digitaal vindbaar te maken voor bezoekers en bedrijven uit binnen- en buitenland. De initiatiefnemers van de imagocampagne zijn de Hogeschool van Arnhem Nijmegen (HAN), de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, het Regionaal Bureau voor Toerisme KAN, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en VNO NCW Midden. De belangrijkste actie op de korte termijn is het medio 2008 in de lucht brengen van een drietalige webportal. Via de portal www.coolregion.nl wordt het regioaanbod onderwijs, toerisme, cultuur, bedrijven, woon- en werklocaties samenhangend gepresenteerd.

Een nieuw merk en een actuele webportal zijn de eerste stappen in de regiomarketing. Daarna wordt met initiatiefnemers en partners bekeken welke aanvullende marketinginitiatieven ontwikkeld kunnen worden om de regio op de kaart te zetten. Cool Region komt niet in de plaats van o.a. citymarketing, maar vormt een aanvulling op wat er al is. Door het nieuwe merk met gevestigde namen te combineren, worden méér klanten getrokken. Co-branding heet dat in vaktermen.

Regiomarketing versterkt de concurrentiekracht
Bedrijven en bezoekers oriënteren zich meer en meer op de regionale schaal en de digitale vindbaarheid wordt daarbij steeds belangrijker. Met de imagocampagne wil de regio Arnhem Nijmegen het beschikbare aanbod beter en in de volle breedte onder de aandacht brengen.

Het gaat daarbij om het trekken van:

Méér (internationale) toeristen en cultuurbezoekers
Méér (internationale) bedrijven en investeerders
Méér (internationale) studenten en kenniswerkers
Méér mensen die zich thuis voelen in deze regio
Merk en merkbelofte:
Er is een gat tussen het imago van de regio bij buitenstaanders en dat wat de regionale identiteit in werkelijkheid is. De regio Arnhem Nijmegen is niet alleen een grensregio met veel groen en een rijke historie; maar ook jong en trendy. Veel creatieve bedrijven, de top in mode, een sterk cluster op het vlak van gezondheid en wellness, uitstekende opleidingen, spannende architectuur: het is er allemaal te vinden. Als kernwaarden worden uitgedragen: ‘ontspannen’ (de mensen, de omgeving), ‘gezond’ (de economie, de natuur) en ‘creatief’ (de ondernemers en de opleidingen). In één woord samengevat: Cool!

Webportal
De initiatiefnemers van Cool Region beginnen met het bouwen van een drietalige webportal met brede informatie over de regio en een aantal services zoals hotelbooking en de uitgaansagenda. De voertaal wordt het Engels, maar bezoekers kunnen eenvoudig schakelen naar Nederlands en Duits. Er wordt rekening gehouden met het invoegen van andere talen om straks ook de Aziatische markten te kunnen bedienen.

De webportal wordt uiteraard ‘cool’: fris, professioneel, met handige gadgets, spannend maar niet over de top. De portal valt op; klanten moeten er snel kunnen vinden wat ze zoeken en de site moet blijven boeien. Op de site staat straks basisinformatie over woon-, werk- en winkellocaties, het onderwijsaanbod, het cultureel aanbod, mobiliteit en vaste rubrieken zoals ‘where to go?’ of ‘doing business’. Verder zal ook regionaal nieuws een plek krijgen op de startpagina. Een belangrijk onderdeel van de webportal worden de zogeheten ‘marktvensters’. Hiermee kunnen belangrijke producten van de regio in de etalage worden gelegd, zoals mode, beta-studies en het cultureel aanbod.

Aansluiting bij economische agenda van de regio
Ook andere sterke economische clusters komen aan bod: energie & milieu, sport & gezondheid, technologie, enzovoort. De webportal gaat daarmee nauw aansluiten op de economische agenda van de stadsregio en de Kamer van Koophandel. De inhoud van de webportal en het bredere pakket van regiomarketing wordt samen met bedrijfsleven, kennisinstellingen en intermediaire organisaties ontwikkeld.

Partners
HAN, Kamer van Koophandel, RBT KAN, Stadsregio Arnhem Nijmegen en VNO-NCW zijn de vijf initiatiefnemers die samen de koers uitzetten en voorop gaan in de regiomarketing. De komende maanden gaan de initiatiefnemers partnerschappen aan met bedrijven, organisaties en instellingen die zich zichtbaar met de imagocampagne willen verbinden. Partners leveren content voor de webportal en doen mee in de ontwikkeling van marketinginitiatieven. Zij krijgen daarvoor een professioneel drietalig venster op de wereld, delen in applicaties & services en uiteraard wordt gezorgd voor naamsvermelding en links.

Een bedrijf, organisatie of instelling die interesse heeft om partner te worden van Cool Region kan zich melden. De initiatiefnemers beslissen uiteindelijk of een officieel partnerschap passend is.

Contact
Op de voorlopige website www.coolregion.nl vinden belangstellenden nadere informatie over ‘Arnhem Nijmegen Cool Region’. Daar kan iedereen terecht met vragen en is het mogelijk zich aan te melden voor de nieuwsbrief of een eventueel partnerschap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *