Nijmegen oudste stad of City of Health?

city of health nijmgen citymarketing

Hét beeldmerk waar Nijmegen zich mee moet afficheren is dat van oudste stad van Nederland. De stad moet ophouden zich nog langer te generen om dit ijzersterke gegeven te gebruiken.

Professor Theo Camps, voorzitter van de Berenschot Groep, maakt korte metten met slogans als City of Health (‘lastig om uit te spreken’) en Health Valley (‘we zitten hier nota bene bovenop een heuvelrug’) om de stad en de streek te promoten.

Nijmegen studeert op een nieuwe ‘branding’ zoals een beeldmerk tegenwoordig heet. Binnenkort komt wethouder Hannie Kunst met een voorstel daartoe.

Camps pleit voor dat van oudste stad, zo zei hij gisteren voor een publiek van ondernemers tijdens een bijeenkomst van de VNO- NCW Midden in de Vereeniging in Nijmegen.

Want dat Nijmegen de oudste stad is, daar zijn vriend en vijand (Maastricht) het inmiddels over eens. “Wat je beweert moet wel kloppen met de feiten als je met marketing bezig bent”, aldus Camps. “Als je City of Health aan Nijmegen koppelt, dan moet je allerlei argumenten met de haren erbij slepen om dat uit te leggen. Als ik die term tegen buitenstaanders gebruik dan reageren die in de trant van ‘daar was toch iets aan de hand met een afdeling cardiologie?’ Je wordt dan meteen in het defensief gedrongen. Dat heb je met ‘oudste stad’ gewoon niet. Iedereen moet meteen kunnen snappen waar je het over hebt.”

Camps hekelde keuzes voor slogans als Food Valley (Wageningen) omdat die reageren op Haagse zakken geld.

“Ze hebben in Den Haag iets bedacht en daar geld bijgezet. Regio’s proberen dan dat geld binnen te halen en bedenken zulke kreten.” Volgens Camps struikel je in deze contreien over elementen waar je marketingtechnisch iets mee kunt. “Nijmegen is de oudste, heeft de Vierdaagse maar ook een prachtige verbinding met Duitsland; Arnhem is wereldberoemd vanwege A bridge to far maar wordt dat voldoende uitgebuit? Nee dus.”

De hoogleraar noemt marketing van de regio wel een grote ‘geloof-, hoop- en liefdeshow’.

“Er is geen wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten. Gebruik dus vooral je gezonde verstand en laat het niet helemaal over aan mensen die voor vier jaar gekozen zijn (politici, red.). Die willen iets; over vier jaar zijn er anderen, die weer iets willen.”

Bron: De Gelderlander

NIJMEGEN-Nijmegen moet zich definitief gaan profileren als �Oudste stad van Nederland�. De bordjes �City of Health� zijn achteraf een vergissing. In de citymarketing van Nijmegen moet het begrip �oudste stad van Nederland� de dragende identiteit worden. Het historische karakter van Nijmegen is het enige echt onderscheidende en unieke punt van de stad. In de uitwerking zijn allerlei vertalingen mogelijk die kunnen helpen de sociaaleconomische vitaliteit van Nijmegen te verhogen. Dat zal PvdA-fractievoorzitter Rutger Zwart vandaag, 12 september, bij de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad inbrengen. Er vindt al enige jaren een discussie plaats in Nijmegen over de gewenste citymarketing. In 2005 profileerde Nijmegen zich zeer succesvol een jaar lang als oudste stad van Nederland. Sinds eind 2006 hangt onder de bordjes Nijmegen de leus ‘City of Health’. Wat de PvdA betreft mogen die bordjes weg.

Bordjes ‘City of Health’ verdwijnen

door Jacqueline van Ginneken

En het laatste nieuws uit de Gelderlander:

NIJMEGEN – Het is een rare slogan, City of Health, vinden veel Nijmegenaren.

De kreet Gezonde Stad klinkt al beter.

Maar het doet er niet meer toe, want de bordjes City of Health onder de plaatnaambordjes van Nijmegen, verdwijnen. Burgemeester Thom de Graaf laat de tientallen omstreden bordjes weghalen.

“De bordjes waren gekoppeld aan het themajaar Gezonde Stad. Nu het jaar er bijna op zit, halen we de bordjes weg. ‘Oudste stad’, daar moet het accent op liggen. Dat is de focus van citymarketing. Binnenkort gaat hierover een voorstel naar de raad. De bordjes zijn dan niet dienstbaar.”

De City of Health-bordjes werden onthuld door toenmalig burgemeester Guusje ter Horst, vlak voor haar vertrek. Ter Horst wilde dat Nijmegen zich profileert als ‘hoofdstad’ van Health Valley, een concentratie van gezondheidsinstellingen in deze regio.

Elke twee jaar een ander feestje, een ander thema. Te beginnen met ‘Gezonde Stad’. Want Nijmegen, met drie topziekenhuizen, met de Vierdaagse en de Zevenheuvelenloop, heeft wat met gezondheid. Een op de vier Nijmegenaren verdient zijn geld in de gezondheidszorg.

Toen Thom de Graaf ‘goede conditie maar een paar kilo te zwaar’ begin dit jaar als burgemeester naar Nijmegen kwam, hingen de bordjes ‘City of Health’ er al.

De Graaf kreeg het onderwerp ongewild op zijn bord. Want zelf, zegt hij, heeft hij wel een ‘lichte aarzeling’. Niet bij het onderwerp ‘Gezonde Stad’, dat Nijmegen iets met gezondheid heeft, dat ziet hij wel. Maar heeft het zin?

“Is het uit oogpunt van citymarketing wel zo handig om elke twee jaar een ander thema bij de kop te pakken. Alsof de stad zich om de twee jaar weer opnieuw uitvindt”, aldus de Graaf, terugkijkend.

Eén gedachte over “Nijmegen oudste stad of City of Health?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *