Smarthub Achterhoek

Case Smarthub AchterhoekDe Achterhoek gaat de komende jaren op grote schaal Smart Industry introduceren en verder ontwikkelen. Met de slogan ‘Toekomst in de Maak’ profileert de regio zich als ‘slimme’ koploper, zowel in de innovatieve maakindustrie als in andere sectoren.

Brandaris Placemarketing en Enof creatieve communicatie ondersteunden  met marketing en positionering van De Achterhoek, met de uitgangspunten van Smart Industry, tot Smarthub Achterhoek. Op 27 november vond de aftrap plaats van SmartHub Achterhoek op het DRU Industriepark, in aanwezigheid van astronaut André Kuipers. Smart Industry wordt wel de vierde industriële revolutie genoemd. Het wil zeggen dat bedrijven de allernieuwste technieken op het gebied van digitalisering, informatieoverdracht en productie combineren. Dit biedt vergaande en ongekende mogelijkheden. Achterhoekse ondernemers, het Graafschap College, Regio Achterhoek en Achterhoek2020 hebben het concept omarmd als richtinggevend voor de toekomst.

Turbostand
Rik Swieringa, namens Regiegroep Smart Industry*: “We profileren de Achterhoek als brandpunt van smart werken in Nederland, oftewel ‘SmartHub’. Waarom? We zijn een regio die alles op alles zet om de economische motor draaiende te houden. Dat willen we doen door waar we al goed in zijn, onze hoogontwikkelde maakindustrie, in een hogere versnelling te zetten. In de turbostand, kun je gerust zeggen. Wereldwijd gebeurt dit al. Wij hebben van huis uit de vindingrijkheid en de power om hier hetzelfde te doen. Bovendien kunnen alle andere sectoren erin meegaan en ervan profiteren. Want ‘smart’ betekent slim en slim staat in dit verband voor efficiënter, hoogwaardiger, flexibeler, duurzamer, goedkoper en dus concurrerend. Dat geldt voor de maakindustrie en de landbouw maar ook dienstverleners, zoals scholen, ziekenhuizen en zorginstellingen, kunnen smart werken.”

Massa maken
“In de Achterhoek zijn al bedrijven die op deze manier produceren, maar we moeten massa maken! We hebben meer ondernemers en bestuurders nodig die deze uitdaging oppakken. Dat vraagt natuurlijk ook om medewerkers met de juiste opleiding en motivatie. Het is dus heel belangrijk om talent aan ons te binden. En dat kan alleen als ons gebied goed bereikbaar is, prettig om in te wonen, compleet voorzien is van breedband en in nauw contact staat met onze Duitse buren. Daar werken we volop aan als ondernemers, organisaties en overheid: Regio Achterhoek en Achterhoek2020. Onder andere door continu met de provincie en het Rijk in gesprek te blijven. Het is goed dat zij zien dat wij krachtig en doelbewust onze toekomst maken”.

* De Regiegroep Smart Industry bestaat uit Lovink Industries, Goma, Kaak Nederland, Kiwitz, Virupa Visual Solutions, Achterhoeks Centrum voor Technologie, CIVON, Graafschap College, ICER en Regio Achterhoek.

Zie ook: http://www.smarthub.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *