Regiomarketing: de inflatie van de Valleys?

silicon valley regiomarketingHet bekende Valley voorbeeld is natuurlijk Silicon Valley. Een gebied bij San Francisco dat de bakermat is voor vele start-ups, grown-ups en hun investeerders in de ICT sector. In Nederland zijn als gevolg van de zoektocht naar een onderscheidend economisch profiel en een overkoepelende ambitie voor de regio inmiddels ook vele Valleys te onderscheiden. De belangrijkste reden is dat men met het aansluiten op ‘kenniseconomie’ en ‘valley’ goed aansluit op het economische beleid van het Rijk met ‘Pieken in de Delta’. Zo kan een regio aanspraak maken op het geld dat het kabinet uittrekt voor stimulering van de kenniseconomie.Ziehier een aantal voorbeelden:

Energy Valley:Een initiatief van noordelijke overheden, kennisinstellingen en bedrijven om de energie-economie te ondersteunen.
Food Valley: De innovatiemotor van Universiteit Wageningen en het Nederlandse agrifoodcluster.
Greenport Zuid-Holland:Een lobbyplatform van de Zuid-Hollandse glastuinbouw.
Flower mainport Aalsmeer:Bloemen voor de wereld, brood voor Nederland.
Game Valley Utrecht: het cluster van opleidingen (HKU, HU), onderzoek (UU, TNO, waaronder GATE), bedrijven, platform (UPGEAR), incubator (Dutch Game Garden), NLGD Festival of Games etc
Greenport Duin- en Bollenstreek: Een overlegplatform om een vitale economie in een vitaal landschap te waarborgen.
Greenport Venlo: Een netwerk van aan de tuinbouwketen gelieerde bedrijven, organisaties en instellingen.
Seaports:Van Groningen tot Middelburg
Health Valley: Een netwerkorganisatie in de (bio)medische en zorgsector in Oost-Nederland met drie doelen: matchmaking, regio-ontwikkeling en regiomarketing
Medical Valley: Het medisch-nucleaire centrum in de duinen van Petten.
Life Sciences Valley:Een science park voor start-ups van onderzoekers in Utrecht.
Brainport Eindhoven:Deze brainport heeft als doel te excelleren als internationale top-technologieregio.
CT Valley: Een website van Technocentrum de Vallei en partners in het onderwijs en het bedrijfsleven om informatie te bundelen. ICT Valley heeft de ambitie om het digitale loket in de Valleiregio te worden.
Technology Valley: Een betere samenwerking tussen 3 universiteiten in Oost-Nederland met de ambitie om op de kennisgebieden food, health en technology op wereldniveau tot een top-5 positie te komen. Vóór het jaar 2015 uiteraard.
KPN Valley: Deze valley brengt patenten, technische kennis, ideeën en specialisten in voor netwerk innovaties.
Aerospace Valley: Schiphol als kenniscentrum.
Shipping Valley: De Drechtsteden op de kaart als centrum voor maritieme, logistieke en aanverwante activiteiten.

Eén gedachte over “Regiomarketing: de inflatie van de Valleys?”

  1. Game Valley Utrecht: het cluster van opleidingen (HKU, HU), onderzoek (UU, TNO, waaronder GATE), bedrijven, platform (UPGEAR), incubator (Dutch Game Garden), NLGD Festival of Games enzovoorts, enzovoorts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *