Nicis Kennisatelier 11 oktober: Van citymarketing naar citybranding?

Sail Amsterdam 2010 evenement citymarketing nicis kennisatelier brandaris placemarketingDrie kwart van de Nederlandse steden heeft in hun nieuwe collegeakkoorden aangegeven ‘iets’ met citymarketing te doen. TNS-NIPO heeft in mei een steden top 50 in het gebruik van citymarketing samengesteld. De gemeenten Den Haag en Assen hebben in juni de jaarlijkse Citymarketing Trofee voor de periode 2010-2011 mee naar huis mogen nemen.

In de praktijk blijkt citymarketing in de meeste gevallen voornamelijk een multimediale campagne te omvatten om de stad in algemene zin of een evenement in de stad te promoten. Het gebruik van marketingtechnieken staat centraal, bijvoorbeeld door de vaststelling van een slogan, een mooi logo of het promoten van een sporttoernooi. De kracht van een stad zit echter niet alleen in een mooi logo of een slogan verscholen. Een slim gebruik van het instrument citymarketing gaat verder dan alleen het vaststellen van een slimme slogan. “Nicis Kennisatelier 11 oktober: Van citymarketing naar citybranding?” verder lezen

Citymarketing in de collegeakkoorden 2010-2014

citymarketing evenementen brandaris placemarketingCitymarketing nog sterk geassocieerd met evenementen

Van de 36 grote steden, G4 en G32 hebben 16 steden een specifieke vermelding in hun collegeprogramma’s gemaakt naar citymarketing of citybranding voor de periode 2010-2014. Generaliserend bezien wordt citymarketing ingezet om burgers, bewoners en bedrijven aan zich te binden of voor de stad te behouden. “Citymarketing is het middel bij uitstek om onze inwoners en bedrijven meer te betrekken bij hun gemeente en om een verbinding te maken tussen de verschillende kernen” (Haarlemmermeer). “Citymarketing in de collegeakkoorden 2010-2014” verder lezen