Citymarketing Utrecht: kernwaarden en doelstellingen Programma Stadspromotie

Branding is geen doel op zich. Het is een belangrijk instrument in de aanpak van stadspromotie. Een duidelijke positionering maakt scherp waarin Utrecht zich onderscheidt van andere steden en waarin de kracht van de stad ligt. Om tot een goede branding van Utrecht te komen, is met betrokkenen en deskundigen de brand key voor Utrecht uitgewerkt:
een model waarmee de essentie van een merk wordt samengevat en dat richting geeft bij communicatie. Essentieel onderdeel van de merkbenadering is het benoemen van kernwaarden.

Voor Utrecht zijn de volgende kernwaarden vastgesteld:
• Historie
• Talent
• Vernieuwend
• Persoonlijk
“Citymarketing Utrecht: kernwaarden en doelstellingen Programma Stadspromotie” verder lezen

Citymarketing Katwijk: Strandkuilen

Strandgasten in Katwijk hoeven komende zomer niet zelf een kuil te graven om in te liggen. De gemeente en ondernemers gaan studenten werven om kuilen te graven en strandgasten kunnen die dan huren. Citymarketing Katwijk denkt aan een prijs van 4,50 per kuil per dag. Uit onderzoek is gebleken dat toeristen – en nee, niet alleen uit Duitsland- veel behoefte hebben aan een kuil en daar zelfs voor willen betalen. “Zo’n kuil zorgt blijkbaar voor een stukje houvast en geborgenheid”, zegt de onderzoeksleider op de website van de gemeente Katwijk.

Een woordvoerster van Citymarketing Katwijk benadrukt dat het initiatief géén 1-aprilgrap is. Of dat zo is, zullen de strandliefhebbers deze zomer merken.

Klik hier voor meer informatie

Hoogleraar City- en regiomarketing

Dr. Gert-Jan Hospers (Enschede, 1974) is per februari 2009 benoemd tot bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing in Europa aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is daarmee de eerste hoogleraar in deze discipline in Europa. De Stadsregio Arnhem Nijmegen financiert de leerstoel voor drie jaar. “Hoogleraar City- en regiomarketing” verder lezen

Beste Binnenstad 2009-2011

beste binnenstad brandaris citymarketingOf het in een binnenstad prettig is hangt af van de uitstraling, de bedrijvigheid en de variatie in voorzieningen. Is een gemeente bereikbaar, schoon, heel en veilig. Is er een gevarieerde en krachtige detailhandel aanwezig. En, wat doet een gemeente om deze zaken te bewerkstelligen en te verstevigen? Gemeenten moeten zelf motiveren welke inspanningen zijn geleverd om de aantrekkelijkheid van de binnenstad te vergroten. Maar ook harde feiten en cijfers over de aantrekkelijkheid van binnensteden worden in beeld gebracht. Omdat binnensteden mede door hun omvang verschillen, wordt bij de verkiezing onderscheid gemaakt in twee categorieën: grote steden en middelgrote steden. Uiteindelijk zal een jury, bestaande uit experts in retail en omgevingsvraagstukken, de winnaars bepalen.

“Beste Binnenstad 2009-2011” verder lezen

Third Places en locatiemarketing van bibliotheken

The great good placeYour first place is at home, your second place is at work, your third place is somewhere in between.
Ray Oldenburger schreef het boek over ‘third places’.
Een van de betekenissen van een third place is dat ze een rol hebben bij de sociale ontwikkeling en dat ze een samenbindend effect hebben. Ze dragen ook bij aan de levendigheid en het karakter van een gebied of wijk.
Voorbeelden van klassieke third places zijn de kroeg op de hoek van de straat, de kapper, de snackbar, en zelfs de buurtsuper. Deze klassieke third places zijn helaas bijna verdwenen.
Nieuwbouwwijken missen in het begin vaak zo’n third place als trefpunt van de buurt. In nieuwe woontorens worden ze soms geprojecteerd als extra dienstverlening onderin het gebouw.
Nieuwe Third places zijn er ook: Starbucks is een voorbeeld van een coffeeshop waar je kunt zitten werken met een wifitoegang. De bibliotheken in Nederland worden ook steeds meer als third place ingericht, met mogelijkheid om alle media te benutten, speciale activiteiten om elkaar te ontmoeten en ook een kop koffie te drinken. In Utrecht worden de CD’s met Utrechtse popmuziek gratis uitgeleend en er zijn speciale ‘Biebconcerten‘.

Domplein 2013

castellummuur domplein UtrechtHet Utrechtse Domplein als de oorsprong van de ontwikkeling in Nederland.

Onder het Domplein ligt tweeduizend jaar geschiedenis verborgen. Op de resten van het Romeinse Castellum Trajectum bouwde Willibrord de Heilige Kruiskapel. Het keizerlijk paleis Lofen, de romaanse en later de gotische Dom verbeelden belangrijke episoden uit de Nederlandse geschiedenis. Initiatief Domplein wil deze verborgen schatten zichtbaar, aanraakbaar en beleefbaar maken voor een breed publiek en het Domplein transformeren tot een aangename verblijfsplek.

“Domplein 2013” verder lezen